سنگ موزانایت چیست و چه خواصی دارد؟

فیروزه | زمرد | یاقوت

خرید انگشتر نقره مردانه دست ساز


سنگ موزانایت چیست و چه خواصی دارد؟

ا

تا مدتها منشائی غیر از سنگ‌های آسمانی برای این کریستال کشف نشد. بعدها مویزنایت به صورت ناخالصی در کیمبرلیت در یک معدن الماس در یاکوتیای روسیه پیدا شد.

مدتی بعد از شناخت ساختار واقعی این سنگ، کریستال آن به صورت آزمایشگاهی ساخته شد. هم اکنون کریستال های سنتزی آن به وفور یافت می شود. در واقع موزانایت طبیعی بسیار نادر است.

ویژگی ها

موزانایت مصنوعی از تجزیه حرارتی پلیمر ‌پری سرامیک preceramic polymer بوجود می آید. مولکول ها در کریستال با پیوند کووالانسی همچون الماس به یکدیگر متصل شده‌اند. رنگهای کریستال در معیار طبقه بندی رنگ الماس در محدوده D تا K  قرار دارند.

 سنگ موزانایت

موزانایت نسبت به الماس

موزانایت بهترین و نزدیک ترین شبه الماس به الماس می باشد. سختی آن 9.5 و بسیار نزدیک به الماس و جلا و پراکندگی نوری آن بیشتر ازالماس است. وزن حجمی (3.2) آن کمتر از الماس (3.5) بوده و رسانش گرمایی آن همانند الماس است. بخاطر همین رسانندگی گرمایی مشابه الماس، از آن در الکترونیک و کاربردهای حرارتی استفاده می شود. همچنین سختی بالا و ویژگی های نوری آن نیز در محبوبیت آن در صنعت و تجارت مؤثر بوده است.

فرق مولکولی موزانایت با الماس در کربن خالص بودن الماس در مقایسه با ترکیب کربن و سیلیکون به عنوان عامل کریستال موزانایت است.

کریستال موزانایت دارای شکست دوگانه نور بوده و باعث دوبینی می شود. این ویژگی با وجود مهندسی های انجام شده جهت مخفی کردن این ویژگی همچنان بهترین راه تمیز دادن بین موزانایت و الماس است.

کاربرد و خواص سنگ موزانایت

موزانایت به دلیل ویژگی های نوری عالی، قیمت کمتر و سهولت استخراج و تولید مصنوعی آن در مقایسه با الماس جایگزینی محبوب برای الماس در جواهرسازی شد. رسانندگی گرمایی مشابه  الماس آن باعث کلاهبرداری هایی در این مورد شده است. به خصوص که برخی دستگاه های شناخت الماس که از این طریق عمل می کنند در رابطه با موزانایت دچار خطا می شوند. در نهایت خاصیت گرماتابی موزانایت ، که با حرارت دادن تدریجی آن باعث تغییر رنگ در 65 درجه سانتیگراد می‌شود، شکست دوگانه و رسانندگی الکتریکی متفاوت می توانند در تشخیص موزانایت از الماس مفید باشند.



می پسندم نمی پسندم

تعداد بازديد : 57

تاریخ انتشار: یک شنبه 20 بهمن 1398 ساعت: 20:50

برچسب ها : ,,,,,
نظر

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:










دوستان و همکاران

با مرجع گرافیک دوست شوید !

محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما تهران گراف قالب گراف
تمامی حقوق سایت و قالب برای((فیروزه | زمرد | یاقوت)) محفوظ می‌باشد و هرگونه سؤاستفاده و کپی برداری پیگرد قانونی دارد | کپی رایت ۲۰۱۳
طراحی و سئو: تهران گراف ترجمه: قالب گراف